Strike in school - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Merle Munten - WaarBenJij.nu Strike in school - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Merle Munten - WaarBenJij.nu

Strike in school

Door: Merle Munten en Imke Jacobs

Blijf op de hoogte en volg Merle

06 November 2014 | Ghana, Tamale

Na het weekend zijn we op maandag weer begonnen aan een week lesgeven. Deze week liep echter anders dan gepland. Toen we dinsdagochtend vol goede moed vroeg opstonden en naar school liepen, kwamen we kinderen uit onze klassen tegen. Ze waren buiten aan het voetballen of liepen in groepjes terug naar huis met hun schoolspullen. Verbaast vroeg ik aan een van de kinderen of er geen school was vandaag. Dat bleek inderdaad het geval te zijn. Alle leraren van de basisscholen door het hele land waren “in strike”. Van een van de leraren van de school hoorde we dat ze weigerde les te geven omdat ze niet betaald kregen van de regering. Wij waren op zijn zachts gezegd very happy met een paar dagen vrij. Het voelde voor ons net als een weekje vakantie. Nu konden we naar Wa om lekker even bij te tanken in een hotelletje en natuurlijk ook even in het internetcafé productief werken aan onze schoolopdrachten ;).
De trotro stond al voor ons klaar en zelfs de stroom deed het dit keer zodra we aankwamen in Wa. Op naar het internetcafé dus en in de avond even ontspannen met een drankje bij een lokaal baretje. De volgende ochtend werden we gewekt door de kamermeisjes van het hotel met een heerlijk ontbijtje LUXE!
Na nog een dagje Wa in de avond weer terug naar Tuna. Hier bleek dat er nog steeds geen school was en dat het nog zeker de hele week zou duren. De volgende dag stond een vriend van school op de stoep met zijn laptop. We hadden hem eerder verteld dat we helemaal fan zijn van de Ghanese muziek en in het weekend graag een dansje wagen in de club. Hij kwam speciaal met een hele collectie aan liedjes (inclusief clip) zodat we deze de hele dag door kunnen draaien en onze African moves oefenen.
Op vrijdag waren we uitgenodigd voor de “Amstardam party”. Wij als Nederlanders konden hier natuurlijk niet gemist worden en het werd georganiseerd in een club in Wa waar we nog niet eerder waren geweest. Deze club was nog groter en mooier dan de anderen en ze draaide natuurlijk de hele avond Ghanese muziek.
Zaterdag een ontbijtje/lunch in Mummy’s kitchen (onderhand ons vaste adres). In de avond werden we uitgenodigd bij een vriend en zijn familie om te komen eten en een film te kijken. Erg gezellig, het blijft ons verbazen hoe gastvrij de mensen hier zijn.
Op zondag onze dagen Wa, afgesloten met de vaste inkopen op de markt. Blijkbaar vond de familie het ook gezellig met ons en werden we voor de lunch die dag weer uitgenodigd om langs te komen. Lekker eten en voetballen kijken met een biertje! Wat dat betreft is het verschil dan erg klein met de Nederlandse gewoontes.
Eenmaal back in Tuna merkten we op dat het water niet meer stroomde dus liepen we naar the missionhouse om dit door te geven, denkende dat we de kraan dicht hadden gedraaid… Father Andrews fixte het even voor ons maar op de terugweg hoorde ik ineens water stromen dus rende ik als een gek naar de deur. Het was een waar waterballet.. De hele keuken stond blank! Dus ik als een malle sweepen en Imke met een bekertje het water naar buiten gooien. We konden er gelukkig wel om lachen en het resterende water droogde sneller op dan we dachten.
We willen graag nog ontzettend veel zien van Ghana maar de tijd vliegt echt om. Mogelijk moeten we de leraren toch vragen om the strike nog even vol te houden of een strak reisschema maken om alles nog te kunnen zien;)
P.S. Onze Nederlandse namen zijn ondertussen nog verder gedegradeerd. “Merlin the wizzard” en “Imke de embryo” it is! Hoewel Merlin the wizard wel al beter klinkt dan Milo the chocolate drink. Stonden we wel erg verbaast van de link tussen embryo en Imke..?!

• 16 November 2014 - 12:00

Bossie:

Mocht je nog naar Akosombo gaan, bezoek dan Sajuna beach in Atimpoku. Daar verhuren ze kayaks, roeiboten en meer. Je kunt er lui zijn of sporten en er zijn 2 zwembaden. Oja, ze hebben er Douwe Egberts koffie.